Děkuji Jirkovi Kaňovi, že mne jednou zmínkou v mailu posunul k tomu, abych dokončil k vydání na blogu jeden z restů, který mi tady ležel od loňského podzimu. Tehdy jsme se při jedné cestě z Liberce do Görlitzu, o kterém jsem tady na blogu
psal, zastavili i v Žitavě, dnes pivně zcela pustém městě, které si tady na blogu ale článek rozhodně zaslouží. Nejen pro svou pivovarskou dávnou i nedávnou minulost, ale i pro sílu dojmů, které v nás zanechala návštěva ve starém Společenském pivovaře, uzavřeném na počátku 90. let. Respektive spíš toho, co z něj zbylo.
Jestli ještě před deseti lety představoval sice opuštěný, ale jinak poměrně dochovaný areál, v současnosti je již všechno úplně jinak. Když jsem navštívil Žitavu před čtyřmi lety naposledy, fotil jsem si ještě na někdejší pivovarské bráně nádherný kovářský detail - nápis "A. G. Societäts Brauerei" - i ten už mezi tím někde zmizel. I to dobře charakterizuje osudy nejen pivovaru, ale i celé Žitavy. Smutné Žitavy.
|
Brána do Společenského pivovaru. Ve výřezu podoba její koruny z roku 2010. |
Slavná a dlouhá historie města, které bylo svého času i součástí Českého království a kterému městská práva udělil roku 1255 Přemysl Otakar II., je ale v jeho ulicích (v nedělním odpoledni zcela liduprázdných) stále vidět. Vysoké věže kostelů či radnice, dodnes v organismu města patrný někdejší hradební okruh či dnes již opět opravené měšťanské domy jeho historického jádra upomínají na minulost nejstarší. O tom, že Žitava kdysi patřila skutečně k bohatým městům, která, na rozdíl např. od nedalekého Liberce, těžila z dálkového obchodu, se návštěvník může dobře přesvědčit u obrovského objektu solnice v ulici Neustadt, dnes využívané jako knihovna.
|
Žitavská solnice na ulici Neustadt, dnes sloužící jako knihovna. |
Druhé období slávy Žitavy, spojeného s rozvojem místního průmyslu, pak představují průmyslové čtvrti, z nichž jedna leží přímo mezi historickým jádrem města a nádražím. Zaujme určitě zdejší stará plynárna i zde stojící budovy Společenského pivovaru, o kterém bude za chvíli ještě řeč. Samotné Žitavské nádraží s velkou odbavovací budovou a rozsáhlým kolejištěm normálně i úzkorozchodných tratí (mimochodem, jedna z lokálek míří do nedalekého Oybinu, jednoho z nejkrásnějších míst široko daleko) je jen třešničkou na dortu vzpomínek na slavnou minulost.
|
Pěkně dochovaný plynojem bývalé plynárny nedaleko nádraží. |
Dvacáté století se na Žitavě skutečně nebývale podepsalo. Negativně se projevila již léta záhy po druhé světové válce, kdy byly s odsunem německého obyvatelstva z českého pohraničí i z oblastí tzv. ziemii odzyskanych (širokého pásma východně od linie Odra-Nisa, které připadlo po válce Polsku) zpřetrhány obchodní vazby i společenské souvislosti města, které se náhle ocitlo v odsunutém krčku německého území. Pocit odříznutí později posílila i bezprecedentní exploatace krajinného zázemí zejména severně a východně od města zřízením velkolomů hnědého uhlí.
|
Pěkně opravená, ale poněkud nevyužitá budova nádraží. Vepředu úvrať koncové úzkorozchodné tratě do Oybinu a Jonsdorfu. |
Poslední tečkou pak byla léta devadesátá a obnovení jednotného Německa. Řada obyvatel odešla "za lepším" do jeho západní části a Žitava tak dnes představuje smutné, poloopuštěné město (ve městě dnes žije o polovinu méně lidí než před 80 lety) plné opuštěných a zanedbaných domů duchů. A to bohužel i v historickém jádru, plném proluk a zbořenišť. Zejména čtvrť kolem Rosenstrasse je toho nejlepším dokladem. Stejně smutným dojmem dnes bohužel působí i zmiňované nádraží, jehož v dnešním pohledu naddimenzované kolejiště zarůstá náletovými stromy za občasného projíždění motorových vlaků z Liberce do Varnsdorfu či směrem na Görlitz.
|
Některé neopravené uličky historického jádra dýchají atmosférou podobnou té v Sudetech. |
Podobně smutný vývoj prodělalo i Žitavské pivovarnictví. Zdejší Společenský pivovar, kdysi jedna z pevných součástí Žitavského průmyslu, byl po znárodnění přičleněn pod nedaleký provoz pivovaru Landskron v Görlitzu, v jehož rukou zůstal až do roku 1990. Období nabyté samostatnosti, která zřejmě měla obnovením historického názvu podniku vzpomenout jeho lepší roky, netrvalo ani rok a pivovar byl roku 1991 uzavřen a jeho areál od té doby nezadržitelně chátrá. Využívaná je jen část někdejší sladovny.
|
Pohled na pivovarský dvůr, část vlevo je částečně využívaná. |
Pivo Zittauer je sice možné ochutnat i dnes, vařené je ale v pivovaře v nedalekém Eibau. Ani pokus obnovit pivovarnictví v Žitavě v podobě minipivovaru v roce 1993 nakonec nevyšel. Pivovarský provoz v budovách hotelu Riedel nedaleko parku Weinaupark na periferii města, pod názvem Zittauer Bürgerbrau či Zittauer Brauhaus, je už léta zrušený. Žitava je tak dnes pivně zcela opuštěným a smutným městem, prachmizerná je i nabídka hostinců v centru města, pár štítů avizovalo zejména piva z nedalekých průmyslových provozů. Žitava tak dnes představuje pivně zcela mrtvé a nezajímavé město a její návštěva je v tomto směru zajímavá právě zřejmě jen díky budovám starého pivovaru.
|
Typická nabídka piva v Žitavě: na čepu Eibauer a zavřeno. |
Jeho návštěvu bych Vám ale rozhodně nedoporučoval - v Žitavě platí přísný zákaz vstupu do opuštěných domů pod velmi vysokou pokutou. To jsme my ale naštěstí při naší návštěvě nevěděli, a tak jsme se nebáli nakouknout pod pokličku jeho zcela volně přístupných zdevastovaných prostor. Musím říci, že to rozhodně stálo za to, a tak Vám nyní přináším, na blogu Pivní Partyzán poměrně netradičně, fotoreportáž z místa. Jsou to smutné záběry ze smutného místa s přáním, kéž podobný osud potkává do budoucna co nejmenší množství pivovarů, a také naopak - kéž potkává co nejvíce pivovarů podobný osud, jako toho v nedalekém
Frýdlantu. Když si prohlížím ty fotky, uvědomuji si, že před třemi lety vypadal vlastně v podstatě úplně stejně jako ten Žitavský.
Povedená reportáž.Žitava je fakt pivně nezajímavá,ale určitě stojí za návštěvu.V titěrném restauračním voze úzkokolejného vláčku je v nabídce i točené pivo některého přeživšího regionálního pivovaru.
OdpovědětVymazatDíky za tip. Příště se do Žitavy chystáme právě ve spojení s návštěvou v Oybinu, tak určitě nabídky restauračního vozu využijeme. ;)
VymazatÚzkokolejku určitě nevynechej :-) Platí v ní i jízdenka LIBNET+, takže se lze svézt parním vláčkem za hubičku.
VymazatJinak fotoreportáž exkluzivní, ale to už jsem Ti říkal...
Jirko, vzhledem k tomu, že jsem jeden z těch, kdo neustále tvrdí, že láska k pivu a vlakům musí jít ruku v ruce, tak o LIBNETu samozřejmě vím. :D Ale díky za informaci - nechť zde slouží i dalším cestování-chtivých jako důvod tam vyrazit. ;)
VymazatV Žitavě jsem byla předloni, nějaké ty ruiny jsem tam viděla. Na druhou stranu vím, že Češi jezdí do Žitavy na nákupy, i pro benzín. Zejména ti, kteří na severu žijí.
OdpovědětVymazatNějaké oživení není v dohledu?
Michale, dík za reportáž. Byl jsem v Žitavě před pár lety a marně se domáhal místního piva v minipivovaru. A Oybin je vskutku malebné místo. Tam mě i místní velkopivovarský představitel kategorie Schwarzbier moc chutnal.
OdpovědětVymazatMám obavu, že žádné oživení (pivní ani žádné jiné) není v dohledu. :-/ Ale myslím, že právě alespoň Oybin by si nějaký minipivovar zasloužil. ;)
OdpovědětVymazat