2. června 2015

PATRON: TAK TROCHU NEPOVEDENÁ REKLAMA?

Pivním světem aktuálně hýbe kauza Patron. Přiznám se, že tuto novou značku jsem před časem okrajově zaznamenal, ale neměl jsem tu čest ji ochutnat. Proto jsem musel včera trochu tápat, než jsem přišel na to, o co se konkrétně jedná a jaký měl být smysl celé akce. Ve stručnosti. Pivovar Gambrinus, respektive skupina Plzeňský Prazdroj, se rozhodla trochu prozkoušet pivní veřejnost a do několika hospod, jak klasických, tak ochutnávkových, nechali v anonymních sudech zavést pivo Patron, které se tvářilo jako nové pivo z nového minipivovaru kdesi z jihu Čech. Ve skutečnosti se však jednalo pouze o přeetiketovaný Gambrinus. Smysl akce byl jediný: ukázat, že pivaři všech kategorií hodnotí obsah podle značky a nikoliv dle skutečnosti.

Když se nad tím zamyslím, přijde mi to jako celkem podařený vtípek vzhledem k tomu, že otázkou hodnocení ochutnávaných piv na základě jejich značky jsem se nejen tady na blogu již dříve zabýval a popravdě je to jedna z věcí, která mne v pivním světě nebetyčně štve. Proto se přiznám, že mne ten nápad opravdu docela pobavil. Všechno však má své limity, a když o tom přemýšlím více, docházím k závěru, že ve skutečnosti se ta reklama plzeňským marketingově moc nepovedla. Proč?

Dle reklamy lidé, když vidí/slyší o novém pivu z minipivovaru, okamžitě hodnotí pozitivně jeho kvalitu, použité suroviny, chuť, mají z něj pocit, že je za ním skutečná práce atd. Pokud by ale dostali pivo s logem Gambrinusu, hodnocení by bylo – a také často je – přesně opačné, odsuzující. A ano, vše skutečně jen na základě viděného loga či etikety. Závěr reklamy tak zní „nehodnoťte pivo pouze prvoplánově dle obalu“ a reklama tak měla pivu Gambrinus "vrátit dobrou pověst". Tady ale právě nastává celý její problém. Ač je postavena tak, aby budila zdání, že Gambrinus je skutečně kvalitním pivem, ve skutečnosti nic takového neříká. To, že lidé hodnotili Gambrinus přelepený logem Patron, jako kvalitní pivo nic nehovoří o daném pivu, ale pouze a jen o nich. Lidé skutečně hodnotí (nejen) pivo dle značky a takové hodnocení pak není skutečně objektivní. Což ale nakonec říká i sama reklama, která tak vlastně vyvrací sama sebe.

Celkově na mne reklama tak spíš, než jako poukázání kvality piva Gambrinus, působila prostě jako poukázání na pivo Gambrinus. Rozvířila vody české pivní společnosti, i já tady o ní teď na blogu píšu. Ale píšu tady o ní popravdě rád. Vždy jsem rád, když se rozjede nějaká debata, která dokáže alespoň trochu nabourat stereotypy českého pivaře. Popravdě, už vícekrát jsem se zamýšlel nad tím, že mi vadí subjektivizace reality a hledání chyb tam, kde nejsou (mimochodem, zářným takovým příkladem je opravdu zoufalý a ostudný článek o Plzeňském Prazdroji na Beerwebu, o kterém jsem s jeho autorem poměrně dlouho – a neúspěšně – diskutoval).

Skutečně nehodnotím, zda je Gambrinus kvalitní pivo, lidem ale zřejmě chutná. Já se přiznám, že ho téměř nepiji. Co mi na Gambrinusu, respektive na Plzeňském Prazdroji, vadí, jsou úplně jiné věci, než to, že produkují nejprodávanější pivo na trhu. Vadí mi jejich chování spojené se zavíráním řady regionálních pivovarů na začátku 90. let. Vadí mi jejich nepříliš čistý způsob obchodního boje a některé další kroky. K hospodářskému vývoji to asi patří, vím to, ale mně jako Pivnímu Partyzánovi se to zkrátka nelíbí. Ale nic s tím asi neudělám, respektive jediné co mohu – a to dělám, jak jen to jde, že kupuji piva z malých a menších pivovarů a nepodporuji (nejen) PP nákupem jejich výrobků.

Rád bych to zakončil vypůjčenou citaci z blogu mých kolegů Pivníků. Byli jedněmi z těch, kteří Patrona ochutnali, aniž by tušili, odkud pochází. Jak jsem napsal v úvodu, Patrona jsem nepil, tak nedokážu posoudit, avšak jejich charakteristika ochutnaného piva je dle mne tou nejpřesnější, jak si představuji, že ta kvalitnější piva z tuzemských velkopivovarů opravdu mohou chutnat – ať se nám to líbí nebo ne. „Trošku prázdnější pivo, ale je příjemně aromatické, čisté a výborně pitelné.“

22 komentářů:

  1. Kampan se nepovedla,spis upozornila lidi nato,ze jsou tu i minipivovary.V vetsine hospod se G stejne pit neda i kdyby chodili po usich.Musej vsadit na export.Mini jim budou brat cim dal tim vic.

    OdpovědětVymazat
  2. Mě teda celá ta reklama přišla nahraná.

    OdpovědětVymazat
  3. Velice účelově provedená rádoby reklama.Nepaster jsem pil,prázdné a vodička.Nefiltr jsem ještě nikde neviděl.Proč to nezkusili s podělanou desítkou?Věřím že by to bylo jiné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. G12 nefiltr- http://original-gambrinus.cz/ nebo http://brevnovka.cz/
      Celkem ujde, ale Lipan nebo Žumberk to není :-)

      Vymazat
  4. Naopak já si myslím, že to byla a vlastně stále ještě je velice povedená reklama, která ještě zdaleka neskončila dnes tím otiskem v celorepublikových plátcích. Myslím si, že těch rádoby znalců a odborníků na slovo vzatých, tady u nás v té malé české kotlině máme milióny :-) Zdravím

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemyslím, že povedeným způsobem, jak přesvědčit milióny pivních znalců, aby kupovali mé pivo je, že z nich udělám blbce. Gambrinus léta šetřil na výrobě, o to víc cpal peněz do uplácení hospodských, do marketingových žvástů o poctivém pivu, tradičních recepturách apod. Před časem zjistili, že s kvalitou piva bude třeba něco udělat, ale značka Gambrinus už byla zašlapána na samé dno. Pokud začne znovu vařit poctivé pivo, možná se důvěra pivařů po pár letech vrátí zase zpět. Ale rozhodně tomu nepomůže další fligna na hospodské a konzumenty. Sice jsem si řekl, že géčko možná zase ochutnám, ale jsem jistý, že když přijdu na Palačák k Pomníku, tak to pivo nebude jako kdysi. Nemluvě o tom, že i díky agresivní obchodní politice a klesající kvalitě zdejších velkopivovarů se zde objevila záplava opravdu kvalitních piv, kterým G prostě konkurovat nemůže.

      Vymazat
  5. Mně vadí, že vedení Gambrinusu LŽE! Ve svém prohlášení tvrdí, že oslovení pivaři nejsou herci, nedostali zaplaceno a jedná se o autentické reakce. Moc dobře vím, že herci jsou skoro všichni, známí komparzisté, museli podepsat prohlášení o mlčenlivosti a autenticitu podtrhli naučenými větami ze scénáře. Vím to, protože pár z nich osobně znám a zeptal jsem se jich. Podle mě je otázkou pár dní, kdy si třeba Pavel Novotný dá tu práci, aby si pány vyhledal v jiných reklamních spotech, studentských filmech nebo divadelních uskupeních a výsledek ukázal světu. Je jasné, že to brzy celé bouchne a pravda vyjde najevo. Lež má totiž krátké nohy!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas. např. fráze "výstav milionů hektolitrů" asi jen tak nějakej pivař nepoužije :-D si to vymysleli pěkně v pivováru.

      Vymazat
    2. Také na to sázím. Od marketérů z Prazdroje to je velká troufalost takhle veřejně lhát. Jsem zvědavej, co pak bude pan Marek Dvořák říkat až vyjde najevo, že lhal...

      Vymazat
    3. Timhle marketingovym tahem si pod sebou podrezali dalsi vetev. Kdyby radsi tech 10 milionu investovali do rozvoje pivni kultury u nas (spise jejiho navratu) a prestali o tom jen mluvit. Korporace si proste neuvedomuje, ze pivari jsou z uplne jinyho testa nez oni sami. Kdo z tech manazeru tam nekdy byl v hospode?

      Vymazat
    4. To je ale BLBOST co tu píšete!!! Já zase osobně znám toho pána co to tam čepoval a on mi odpřisáhnul, že ani on o ničem nevěděl. Takže tu spíš LŽETE VY! Nazdar

      Vymazat
    5. Nelze. Muj kamos v tom taky HRAJE pod mlcenlivosti!

      Vymazat
  6. a jak vita ze v tech sudech bylo gecko a nebo to bylo od jinud a nebo uvareno něco normalniho

    OdpovědětVymazat
  7. Tak jsem ten novej Gambrinus včera ochutnal a neni o co stát. Jsou to teda jenom planý řeči.

    OdpovědětVymazat
  8. Reklama přesně ukazuje co jsme to za lidi. Gambrinus neudělal blbce z lidí, blbce ze sebe lidi dělají sami. Já se osobně za specialistu na pivo nepovažuji i když mám pivo rád, lecos jsem zkusil a ochutnal. Na rovinu gambrinus piju, když si chci dát dobré pivo, jdu na dobrou Plzeň. Ale je to přesně o tom, že lidi vidí něco "extra" z malého pivovaru a tím je to hned lepší. I malé pivovary dělají nechutné patoky. Já mám takový "odborníky" dva v práci. gambirns by du pusy nevzali, kdyby to věděli. Vidím je přesně v tý reklamě, jak by mlaskali a pak čuměli jak vydra na kalnou vodu, co to vlastně zkonzumovali a jak jim to chutnalo. Pivo je hlavně o chuti, někdo rád kyselé, někdo sladké, někdo hořké. To co nemám rád, tomu se vyhnu, no ne? Takže závěrem je to podle mě velmi povedená reklama a měli by se zamyslet ti kdož tvrdí, jak to je nemorální a já nevím co ještě. Potrefená husa se vždycky ozve a tak se těch 90% (a do těch se počítám i já), který poznají leda prd, taky ozívají.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Problém je v tom, že se do těch hospod dostali pod cenou. Akce 3+1 zdarma na sudy pivo za 12Kč takže za devět se sklem, tácky a letáky zdarma. Takže nejen jejich nenormální pivo, ale taky nenormální cena, nenormální vyzásobení sklem atd. bez podepsání smlouvy. Hospodský to vzali aby si na levnějším nákupu srovnali trochu zisk, oni se ohání relativně velkým prodejem patrona. Ale ta televizní forma reklamy je prostě nahraný podvrh. Já bych rozhodně vklidu neseděl snímán několika kamerami. jedna dvě skryté kamery možná, ale šest úhlů záběru to nás tahají za nos.

      Vymazat
  9. Vyzkousel jsem nepaster a uz nikdy vic! Je to furt to samy dokola.

    OdpovědětVymazat
  10. Tak testovací výrobek bude chutnat jinak, navíc tohle je nahraná reklama. Mě se na tom ale líbí, že vedení pivovaru otevřeně přiznalo, že vyrábějí chcanky co Gambrinusu zkazily pověst i u těch pivuvěrnějších modifikací. Postavili celou reklamu na tom, že normální Gambrinus 10 jsou chcanky, to je odvaha.

    OdpovědětVymazat
  11. No přijde mi, že spíš než, že by se přiznali, tak se z toho chtěli umně vylhat... Ale ty patoky vařej dál a vařit budou. Tam se nic nezmění. To by ten pivovar museli snad prodat nějakýmu soukromníkovi, kterej by víc než na peníze hleděl na svojí reputaci a nedovolil by vařit tento Plzeňskej kekel.

    OdpovědětVymazat
  12. Ty krávo, Gambo pije skoro půlka národa a tady na netu se nám asi sešlo dvacet "pivních znalců", kteří zjistili, že je in říkat Europivo, mimochodem to nic neznamená. Stejně jako bychom říkali Euroauto, Europárek, Eurochleba,... A další skupinka znalců, který mají prostě jen v oblibě jiné pivo a příjdou si krutopřísně hustý, když tu napíšou něco ve stylu: Gambáč - blééé, Gambáč jsou chcanky, Gambáč je výplach z trubek.
    Já jsem se v gambrinusu byl podívat a valil jsem oči. Moderní pivovar, všude čisto, kvalitní suroviny. Rád objíždím české pivovary a jsou obecně na velmi dobré úrovni, ale bohužel jsem měl i dost negativní zkušenosti. A to nejvíce v mini pivovarech. A to bych chtěl upozornit, že na jejich piva neříkám fuj, blé, atd. Ikdyž jsem občas viděl černé plísně na nádobách a armaturách, které používají při výrobě. To mě pak na to pivo přešla chuť, i když cuťově špatné nebylo. Rozhodně ale nebudu jmenovat, protože podle mě správný český pivař má být hrdý, že jsme takový pivní národ a ne tu házet virtuální špínu v diskusích na internetu.
    Pivu zdar! Pilsner Urquell, Kozel, Polička, Zubr, Radegast, Svijany, Budvar, Karel IV, Jihoměstský, Chýně a vůbec všechny naše pivovary!

    OdpovědětVymazat
  13. http://blog.kaloricketabulky.cz/2015/08/vite-co-pijete-kdyz-si-date-pivo/

    OdpovědětVymazat