3. března 2015

NEKROLOG ZA KLOKOČNÍKA

AKTUALIZOVÁNO 9. BŘEZNA 2015
AKTUALIZOVÁNO 3. ČERVNA 2015

Když jsem asi před měsícem začal připravovat tento článek, netušil jsem, že ho nakonec budu muset dokončit jako nekrolog. Člověk je bohužel živ i ze smutných zpráv a tato bude právě jednou z nich.

Jako kluk z Posázaví jsem vždycky věděl, že výše proti proudu, v záplavové oblasti hned u břehu protékající řeky, stojí pod zámkem krásný Kácovský pivovárek. Ten byl od roku 2001 nákladně opravován a obnovený provoz zde nahradil léta chátrání a nedostatečného využití. Byl to velmi záslužný čin a fotografie toho nádherného panoramatu mne dlouho provokovaly. Dlouho mi ale trvalo, než jsem se konečně rozhoupal, abych se toho jara 2007 do Kácova vypravil a pivovar zkontroloval. Stejně jako ho již desetiletí kontrolovaly malované postavy v iluzivních oknech kácovského zámku. Na miniaturní pivovarské šalandě tehdy pivo chutnalo výtečně a hořká chuť kácovského mne pak provázela i celou cestu domů posázavským motoráčkem. Stejně jako nepochopení nad tím, že pivo tam tehdy stálo, asi aby se to dobře pamatovalo, desítka deset a dvanáctka dvanáct korun.

 Kácovské panorama. Pivovar je vpravo zcela u řeky. Zdroj: www.kacov.cz (vlastní
 fotografii bohužel nemám, fotky z tehdejšího výletu se záhadně zatoulaly).

Kácov jsem měl ale přece jen trochu z ruky a nedalo se dělat nic jiného, než zjistit, zda někde v Praze také kácovské nečepují. Byl jsem v hlavním městě díky studiím takřka každý týden a návštěva některého z pivně zajímavých podniků, kterých v té době na mapě začalo konečně přibývat, byla povinností. Nemohu jinak než poděkovat Rostíkovi Kloubkovi, že prakticky ve stejné době popsal své zážitky z Klokočníka - pražské pivnice pivovaru Kácov - na serveru pivni.info a já hned věděl, že následující návštěvu Prahy pojedeme s Jendou, mým souputníkem ve studiu i v objevování pivních krás, na zastávku před konečnou linky č. 18. Nedaleko od ní, v ulici tak příznačně nazvané "Na Veselí", pak stál, s nádhernou zahrádkou pod letitými lipami a kaštany, on. Klokočník.

 Neznám moc zahrádek s hezčí atmosférou...

Místo jsme si od první návštěvy zamilovali a seděli jsme tady pak i mnohokráte znova. Nepamatuji se, že by někdy posezení u Klokočníka bylo nepříjemné. Standardní nabídka až do minulého týdne vždy stejná: desítka i dvanáctka ve filtrované i nefiltrované podobě, doplňovaná sezónními speciály. A ta cena! Tehdy, pokud se dobře pamatuji, bylo pivo za 12, respektive za 14 Kč. Již v té době nepochopitelné a ač cena samozřejmě pravidelně stoupala, i při mé poslední návštěvě se pohybovala na bezkonkurenčně nízké hodnotě. Tolik odpolední jsme tady proseděli! Navždy jsem si zamiloval nefiltrovanou desítku s nezaměnitelným květinovým buketem, která se na tom pankráckém sluníčku pila vždycky nejlíp. Pivamilovný návštěvník měl navíc u Klokočníka vždy nad sebou vztyčený výstražný prst při pohledu na nedaleká okna místní trestnice. Nápis "Dej Bůh štěstí" nad branou zahrádky tak měl dvojnásobně silný akcent, zatímco Kácovské v půllitru před námi připomínalo, že u piva je líp jak na světě - a co teprve ve vězení!

 Hospoda - svoboda.

Slunce vždy pak zapadalo směrem nad Pankráckou pláň. Pamatuji si, že jednou jsem na zahrádce seděl tak dlouho, že když jsem přijel domů, měl jsem opálenou jen pravou polovinu těla. Západy slunce tady byly krásné ale i na podzim, kdy byly již stoly plné spadaného kaštanového listí. Ne nadarmo jsme právě u Klokočníka otevírali i zavírali zahrádky, jak jsme říkali každoročnímu němému rituálu prvního a posledního piva venku, než začne a skončí tuhá zima. Ale ke Klokočníkovi jsme chodili i v zimě. Byl to jeden z těch mála lokálů, kterým jsem odpouštěl ten neuvěřitelně zakouřený vzduch. Sem to prostě nějak sedělo, stejně jako zažloutlé záclony, krásné staré pivovarské obrázky na zdech, anebo poznávání se s úplně cizími lidmi, kteří zkrátka náhodou seděli zrovna s vámi u stolu. U Klokočníka bylo vždycky plno - a komu vadilo kouření, malý salonek vzadu se vždycky taky nějak nafoukl.

 Jeden z podzimních západů nad Klokočníkem.

Když jsem tady byl na pivu naposledy právě letos v lednu (přece jen z Liberce to sem mám už trochu dál), seděli jsme tady s kolegy na setkání našeho domovského ústavu. Všichni byli uchváceni a plánovali, že sem budou určitě chodit. A já v duchu vzpomínal na vše, co jsem tady prožil. Na hromadu těch anonymních zážitků, na řadu zcela náhodných setkání, na všechny ty příčiny, proč jsme měli vždycky důvod jít zkrátka sem. I na to, že právě sem na zahrádku jsme zašli s Rosťou Kloubkem poprvé na pivo potom, co jsme se poznali na otevíračce v Úněticích v červnu 2011 a více než rok nám trvalo, abychom si v tom srpnu 2012 konečně víc pokecali u výborného kácovského. A vzpomněl jsem si nakonec třeba i na to, že právě ze zídky zahrádky U Klokočníka jsem v létě 2012 odeslal jednu zcela bezvýznamnou SMS, díky které jsme následující den začali společnou cestu životem s jednou dívkou, která je dnes mojí manželkou.

Moji kolegové se do Klokočníka bohužel již nepodívají - a ani já ne. Vzpomínky tak nakonec zůstanou silnější než realita. Ta zpráva přišla minulý týden jako rána z čistého nebe. Hostinec U Klokočníka bude uzavřen! Vždycky mi nešlo do hlavy, kdo má tak úžasný objekt v majetku a jak to dokáže Kácovský pivovar s tak levným pivem utáhnout. Bohužel těžko, majitel v podobě MČ Prahy 4 na objekt vybíral neúměrně vysoký nájem a pivovar se nakonec raději rozhodl se vyvázat a hospodu zrušit. Dle toho, co jsem četl a slyšel se asi nedalo nic dělat, je to smutné. Čirou náhodou se mi podařilo minulý čtvrtek utrhnout čtvrthodinu času, abych při cestě napříč Prahou do Klokočníka zaskočil na jednu rychlou nefiltrovanou desítku na prosluněné zahrádce. Naposledy.

 Naposledy...

Nic není nikdy tak černé, jak se zdá na první pohled, a Kácovský pivovar již otevřel ve starých Záběhlicích novou pivnici, která by se měla stát klokočníkovskou nástupkyní. Ten kout Prahy moc neznám, takže se určitě nabízí příležitost se tam někdy zajet podívat nejen na pivní průzkum. Faktem tak zůstane, že o výborné Kácovské v Praze nepřijdeme. Ať to ale bude v Záběhlicích jakékoliv, jedno je jisté. Případný genius loci této pivnice právě začíná vznikat. Ten klokočníkovský se všemi vzpomínkami a zážitky je totiž zkrátka nepřenositelný a v pátek 27. února 2015 se navždy uzavřel.

 Bohužel, je to tak. :-/

::: PŘÍJEMNÁ AKTUALIZACE 9. BŘEZNA 2015:::
Ze zpráv pod článkem vyplývá, že se vývoj nakonec zřejmě změnil a Klokočník nebude uzavřen. Restaurace nyní prochází rekonstrukcí a měla by být zase otevřena v květnu 2015. Uvidíme, jak to vše dopadne, každopádně byla by to skvělá zpráva, pokud by tato krásná hospoda (a s ní i její genius loci) skutečně nezemřela!

::: EPILOG ZE 3. ČERVNA 2015:::
Trpělivě jsem čekal, až bude červen. Naděje skutečně umírá poslední a já chtěl ten prostor pro ni, v neustálém strachu, že mi někdo tu optimistickou aktualizaci omlátí o hlavu, využít až do posledního dne. A hlasy, které hovořily o tom, že Klokočník nezemře přece mluvily o květnu 2015. Teď už je bohužel červen a já to sem mohu otevřeně napsat. Jak jste se mohli už přesvědčit v komentářích pod článkem, na internetu, i obhlídkou v terénu. Klokočník bohužel skutečně skončil. Upravuji tak nadpis článku zpět na "Nekrolog za Klokočníka". Není už co dodat. Nezapomenu.

34 komentářů:

  1. Tak to je opravdu velká rána. Chodil jsem tam také při studiích a mám na to místo spoustu krásných vzpomínek. Žádné jiné místo s takovým kouzlem v Praze neznám. Bude mi chybět.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezky jste to napsal. Škoda takových. Pomalu se nám ztrácí ta kouzelná místa.

    OdpovědětVymazat
  3. Klokočník bude pořád žít díky filmu Občanský průkaz.

    OdpovědětVymazat
  4. Zdar, prosim Vas, kde v Zabehlicich to misto najdu? Jsem zdesen, vcera jsem mel do Klokocnika namireno, ale nakonec jsem se zdrzel v praci. Jeste, ze jsem tu tragedii nevidel na vlastni oci. :-((

    OdpovědětVymazat
  5. je to zde:
    http://www.pivnidenicek.cz/restaurace-a-hospody/ceska-republika/praha/20697-pivovarska-restaurace

    OdpovědětVymazat
  6. Rosťa. RIP Kácovský Klokočníku. Díky za hezký nekrolog

    OdpovědětVymazat
  7. Dneska mi sladek Pepik Zvonik psal, ze radni dostavaji rozum, takze mozna opet v kvetnu.

    OdpovědětVymazat
  8. Dobrý den všem,
    rádi bychom informace ohledně zavření Restaurace u Klokočníka uvedli na pravou míru. V současné chvíli prochází restaurace rekonstrukcí, otevření je plánováno na květen 2015.
    Adresa Pivovarské restaurace v Záběhlicich: Záběhlická 192, Praha 10.
    Děkujeme za vaši přízeň a těšíme se na vás v květnu U Klokočníka :-)
    Kolektiv pivovaru Kácov

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rosťa Kloubek: Dobrý ten, uf to byly nervy! Prosím Vás, kde si mohu zarezervovat místa v den znovuotevření Klokočníka? Děkuji. Dej Bůh štěstí!

      Vymazat
    2. Tez bych si zarezervoval 4 mista. Nekde pod stromem :-)))

      Vymazat
    3. Klokocnika zabila paní vedoucí svým přístupem ke všemu..nic neumí,o nic se nestará,názory hostu jsou ji ukradené,když ji minuly rok na podzim host od vedlejšího stolu řekl ze ji videl jak mu sahá do talire při přípravě,a ujida hranolky tak se ještě urazila.co to je za přístup:-( to je vedoucí?pivovar ji stejně dal do Záběhlic,tak bude dělat ostudu Kacovu jinde.Miluji Kacovske pivo,ale raději si zájedu do Kácova.Když někdo vyhodí zaměstnance,kteří hospodu otvíraly,a nechá si malého Napoleona co minuly rok ještě opekal parky u rybníka.....tak to je pro me konec.

      Vymazat
  9. Článek nádherný. Včera jsem byl v Záběhlicích a hospoda (dříve "U konvalinek") je typická čtyřka, možná 4.5 . Což o to, v hospodě mi nevadí, že se tam hulí a jediné dvě věci k jídlu jsou arašídy a oříšky, ale "ten vrchní je nějakej divnej". Když jsem mu zpátky k pípě velice slušně přinesl asi palcového podmíráka s prosbou o dotočení, zeptal se mě "a to jako myslíte vážně?" Takže palec dolů, škoda; bohužel hospodu dělá hospodský.
    HonzaV

    OdpovědětVymazat
  10. Když jsem se to dozvěděl, byla to pro mne a mého jezevčíka a manželku a přátele hrozná zpráva. Nenahraditelná ztráta....

    j.vebr

    do Záběhlic to mám špacírem se psem opravdu daleko.

    OdpovědětVymazat
  11. Uvdiíme, jak to dopadne, v každém případě by byla Klokočníka škoda. Včera jsem si sem jel pro pivko a byl jsem překvapen, že je zhasnuto, protože jsem o uzavírce nevěděl. Pivo bylo vždycky špičkové, což se ale nedalo pokaždé říct o obsluze pípy, konkrétně o mladším člověku ostříhaném "na vajíčko", který mnohdy ani neodpověděl na pozdrav a když se mu nechalo dýško, tak mu to kolikrát nestálo ani za to obyčjené "dík". Lehce přezíravý způsob. Nic ale není dokonalé a hospůdky by byla jednoznačně škoda. Držím palečky... Protože jsem o té záběhlické restauračce věděl, tak jsem neváhal a zajel tam... Kvasnicová dvanáctka neměla chybu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dopadne to zřejmě tak, že kácovské se s největší pravděpodobností čepovat nebude. Info z pátku od bývalého zaměstnance.

      Vymazat
  12. Přátelé.
    Pro mne byl Kolokočník oázou pivního klidu mírna ,pohůdky a velmi nevšedních zážitků.
    Jenom škoda, že se zde mimo jiných osobností nedal potkat například pan Hašek spolu s panem Hrabalem..to by bylo teprve pábení...:-)
    Stále chodím kolem plotu a se smutkem pozoruji mrtvou hospodu, kde jak se zdá nikdo nic nedělá..na zahrádce nejsou ani lavice a snad se ani kaštanům nechce do květu....
    Nenahraditelná ztráta a to nejen pro dobré pivo , dvanáctka kvasnice, ale hlavně ztráta nádherných a milých lidiček .... včetně obsluhy,
    Hodně chybí
    Martin

    OdpovědětVymazat
  13. Tak nevím, jak to vypadá s tou novou otvíračkou v květnu. Dnes jsem tam byl a jen pusto a prázdno. Na první pohled žádná změna. Smutný pohled...

    Ondra

    OdpovědětVymazat
  14. http://reality.praha4.cz/objDetail.aspx?idObj=1033 tak už se to asi nikdy neotevře :( Pusto prázdno dle fotek

    OdpovědětVymazat
  15. Prostor je ve špatném technickém stavu, vyskytuje se vlhkost, ve sklepech plíseň. Je potřeba provést kontrolu elektroinstalace, odstranit případné závady, zajistit vydání revizní zprávy, zprovoznit nefunkční vzduchotechniku, kompletně zrekonstruovat sociální zařízení, vyměnit vstupní dveře, vyměnit podlahové krytiny, opravit a vymalovat stěny.
    Tak to je konec! Vražda genia loci na vlastní oči!

    OdpovědětVymazat
  16. Škoda, přeměna nádherných pivnic s nezaměnitelnou atmosférou na fádní "typickou českou pivnici", absolutně bez invence, jako přes kopírák, na stěně staré noviny a supersterilní neosobní prostředí s plazmovými LCD v každém rohu a s vypulírovanými hajzly (v lepším případě?), či ve snobskou pizzerii, je pro mě možná ještě smutnější než jejich uzavření (viz. U krále Brabantského ad.)
    V lepších časech U Klokočníka či někde jinde!

    OdpovědětVymazat
  17. Otevřeli jsme novou Kácovskou pivnici na smíchově, za rohem Švandova divadla.
    http://uterfleru.cz/

    OdpovědětVymazat
  18. pořád zavřeno, uvnitř holé stěny a cedule Městská část Paraha 4 - K pronájmu?

    OdpovědětVymazat
  19. To,že se nám,milovníkům starého dobrého Klokočníka snaží na mluvit,že po rekonstrukci bude otevřeno,je nezvratitelná prachsprostá lež. Proč,když je zavřeno od února,se v interiéru stále nic neděje do dnes? Je mi smutno z toho,že si z nás někdo dělá blázny. Co by se asi tak dělo v případě uzavření hospod U Fleků nebo U Pinkasů? To by asi tak hladce neprošlo...

    OdpovědětVymazat
  20. Zdar nazdar,

    Podle http://www.praha4.cz/k-pronajmu-nebytoveho-prostoru-c-401-v-dome-c-p-702-ul-Na-Veseli-48-a-pozemku-parc-c-2201-a-parc-c-2202-vse-katastralni-uzemi-Nusle-Praha-4.html byla uzavrena nebo bude uzavrena najemni smlouva s architektem Šimkem (http://www.h3t.cz/), takže pivovar Kácov je ze hry (pokud není Šimek bílým koněm ;-) - ted zbyva polozit dotaz panu architektovi, jaky ma s mistem zamer.

    OdpovědětVymazat
  21. Klokocnik se blizi otevreni. Uz nabiraji i pracovni sily a je vymalovano!!! Na letaku je tel. 702089204, vic nevim... Snad jen nezminenou zkazku z leta, kdy najemce uvazoval o Bernardu?

    OdpovědětVymazat
  22. Zdravím,Klokočník bude otevírat již tuto sobotu 6.2.2016.Točit se zde bude Bernard 10,11 nefiltrované,12,14 polotmavé a speciál.

    OdpovědětVymazat
  23. Rosťa https://www.facebook.com/events/920114024724415/

    OdpovědětVymazat
  24. Nové prostředí Klokočníka je sterilni, nesmí se tam kouřit (!) a celkově duše starého Klokočníka je nenávratně pryč. I ta výzdoba hovoří za vše. Kreténi z MČ Praha 4 děkujeme !

    OdpovědětVymazat
  25. Pozitivum jedine,vynovene wc.Zbytek total nestesti.Na napojaku Kacovska 11tka za 26.Ok jedu tam,mate Kacov?Nemame,mozna pristi tyden....Prostredi hnus,lidi jini,deti hrajici karty s rodicema...Klokocnik pro mne umrel.

    OdpovědětVymazat
  26. A pry to ma na svedomi nejaka pani Hamrsmidova z MČ-P4.Meli by ji vytrhat streva za ziva...

    OdpovědětVymazat
  27. tak to je síla: nájemné za prostor: 155 Kč/m²/měsíc bez DPH, tj. 28 760 Kč/měsíc bez DPH, 34 800 Kč/měsíc s DPH; hlavně že důvod proč to Kácov zavřel bylo neustálé zvyšování nájmu a to až na cca 80 000 Kč za měsíc... jo, holt městská část P4...

    OdpovědětVymazat
  28. Hezký den,
    to, že je hospoda nově otevřená a nekuřácká, hodnotím velmi kladně, tímto bohužel také výčet kladných stránek končí.
    To, že je v původní hospodě Kácovského pivovaru nově Bernard, považuji za zločin, zastoupení Kácova je pouze 12° nefiltr, který však v den mé návštěvy v polovině večera DOŠEL. Neprofesionalita obsluhy a vedení restaurace se bohužel projevuje také v dalších věcech, jako ne zcela dobře načepovaném pivu, trošku laxní obsluze, celé to pak vrcholí zcela katastrofální kuchyní. Proč kuchyň nabízí věci, které nejsou k jídlu ? Příkladem jsou mražené bramboráčky co na talíři vypadají jako malé černé puky divné konzistence, nebo grilovaný hermelín nejspíše z mikrovlnky. Je daleko lepší nenabízet nic, než takovýto .... Proč už zde není tabule, kde je křídou napsáno co aktuálně dobrého kuchyň nabízí ? Jako jedno z lepších kupodivu matesy, na kterých naštěstí není co zkazit, jen ten způsob servírování.

    Bohužel z mapy hospod zmizela jedna zajímavá zastávka, kde bylo vždy velmi dobré Kácovské pivo.
    Jen vzkaz pro majitele, jestli takto chcete pokračovat, budete moci v dohledné době zavřít.

    Hezký den
    Ne zcela spokojený host.

    OdpovědětVymazat