7. dubna 2013

NOVÉ PRAŽSKÉ MINIPIVOVARY: HOSTIVAR

Přestože jsem původně zamýšlel navštívit nový pivovar Hostivar již při úterním slavnostním otevření, nakonec jsem se rozhodl (zejména při představě přeplněné restaurace) nechat návštěvu až na páteční večer (v sobotu jsem měl navíc v plánu návštěvu na Proseku, takže zde byla i možnost čerstvého porovnání dvou nových pražských mini, kde pivo vaří mladí sládci, kteří prošli (nebo procházejí) líhní školy v Podskalské, v případě Hostivaru ještě stále čerstvý absolvent Jan Tržil). Naštěstí jsem se následně "kdesi" dozvěděl, že pivovarská restaurace bude toho dne od 18 hodin celá rezervovaná, a tak jsem se nakonec u pivovaru Hostivar, na hranici Horních Měcholup a Hostivaře, ocitnul při pátečním odpoledni. Měl jsem už načtené první reakce účastníků otevírací akce, tak jsem byl zvědavý, jak pivovar, restaurace a samozřejmě pivo budou působit na mne.

 Budova pivovaru z Hornoměcholupské ulice s dominující prosklenou varnou.

Moderní novostavba pivovaru stojí bezprostředně u velmi rušné Hornoměcholupské ulice a 100% svým půdorysem využívá na první pohled funkčně nezastavitelný klín mezi ní a ulicí Lochotínskou). Popravdě jsem nějak nepochopil přirovnávání Hostivaru s budovou pivovaru a hotelu MMX v Letech u Dobřichovic - kromě toho, že se jedná o moderní novostavby, a toho, že mají oba prosklenou varnu, jsem nenašel nic, co by obě stavby architektonicky nějak spojovalo. Zmíněná prosklená varna, obrácená do silnice, je velmi zajímavým a vtipným lákadlem a zároveň funkčním prvkem v jinak celodřevěném plášti (myšleno v pohledu od Hornoměcholupské) přízemní budovy. Vchod do pivovaru se nachází z klidné (tedy druhé) strany, za budovou je ještě ve výstavbě zahrádka, kterou bude od Hornoměcholupské ulice oddělovat zemní val. Myslím, že to bude v létě velmi příjemné místo na posezení a že pivovar vůbec si na návštěvnost nebude moci stěžovat - stojí v poměrně strategickém a zajímavým pivem dosud dost nezasaženém místě.

 Výčep s, dle mého nepříliš ladící, mozaikou.

I v poměrně neatraktivním čase naší návštěvy byla restaurace celkem slušně zaplněná. Restaurace je zajímavá sama o sobě - miluji interiéry, na kterých se dle všeho podílel architekt - na celkovém řešení, materiálech, výzdobě, barvách, detailech - prostě na všem od začátku do konce. Stejně tak chválím práci grafika, který navrhoval logo a propagační materiály vyrobené všechny ve stejném duchu, pobavilo mne dřevěné písmeno "H" sloužící jako stojan na tácky, slánky atd., (jediná věc, která se mi v tomto směru nelíbila jsou etikety PET lahví, které působí jaksi nedodělaně a lacině, snad se ještě budou měnit).

 Celkový pohled na interiér restaurace s fascinující plastikou a stylovými kamny.

Zmíněný interiér restaurace je vyvedený ve světlém dřevě, světlo do ní vnáší dlouhá prosklená stěna, která míří do budoucí zahrádky. Vzhledem k tomu, že varna není součástí restaurace, bylo nutné vyřešit jinou dominantu, kterou se stala fascinující plastika znázorňující schéma výroby piva, vyrobená z obroušených pivních zátek a zabírající celou jednu stěnu restaurace. Do vyextrahovaného interiéru restaurace tento technokraticky působící prvek ideálně zapadá. Už trochu méně jsem pochopil černobílou grafiku, která lemuje celý výčep - možná až trochu přehnaně výrazný solitér. Funkční zajímavostí restaurace jsou určitě černo-černé výčepní tanky, umístěné netradičně přímo mezi stoly a ve stejné barvě instalovaná kamna typu Bullerjan, která budou v zimních měsících příjemným zdrojem tepla.

 Výčepní tanky instalované přímo mezi stoly.

Mladý sládek má k dispozici varnu o objemu vyrážené mladiny 10 hl a v plánu je vaření spodně i svrchně kvašených piv. Na receptech a na dohlížení várek se podílel Oldřich Koza - vrchní pivovarský technolog z Podskalské a Janův někdejší učitel. Hostivar aktuálně nabízí čtyři piva - spodně kvašenou světlou 11°, polotmavou 12° a světlý speciál 13°. Svrchně kvašený je na čepu 15° H-Ale - chmelený čtyřmi odrůdami amerických chmelů. Vzhledem k tomu, že pro vůni amerických odrůd mám slabost a vzhledem k tomu, že jsem na internetu zatím na toto pivo slyšel jen samou chválu, začal jsem jím (v malém provedení). Pivo opravdu krásně vonělo, na napití bylo, na český vkus, hořké opravdu hodně (což není výtka, právě naopak),   ale celkově se jednalo (i vzhledem ke stupňovitosti) o poměrně náročné pivo, že jsem měl skoro problém vypít i tu třetinku (ale s chutí bych si jí dal i příště, i když klidně jen v dvoudeckovém provedení). Po H-Ale jsem zvolil světlý speciál, který byl výborný - vyvážené pivo krásně zlaté barvy do mne sklouzlo skoro samo - dokážu si představit, že bych u něj strávil celý večer.

 15° H-Ale v pěkné logované sklenici 0,3l.

V úvodu zmiňované večerní uzavření restaurace pro soukromou společnost se přiblížilo, a tak zbylý sortiment jsme zakoupili v PET lahvích na domácí ochutnání. Světlá jedenáctka ve mně zanechala podobně pozitivní pocity, jako třináctka - pivo, které si rád dám znova, jak jen bude příležitost. Polotmavá dvanáctka byla na můj vkus možná až příliš hořká (respektive, aby to nevyznělo nějak špatně - hořká piva mám obecně rád, ale dokážu si představit v sestavě dvou světlých, dost chmelených, piv a jednoho Ale i nějaké sladší pivo), ale potěšil mne údaj na lahvi o pouhých 4,8% alkoholu, který hovoří o nižším prokvašení piva - věřím, že v tomto trendu bude mladý sládek pokračovat.

Hostivar je z těch pivovarů, kde se budou špatně cítit příznivci pivních kýčů, ať už v podobě nejrůznějších pseudohistorických či rázovitých restaurací působících jako pěst na oko, nejrůznějším haraburdím přezdobených interiérů a nebo piv, vařených dle starých klášterních receptur, které majitel náhodou našel na půdě. Hostivar je mladý a moderní pivovarský podnik po všech stránkách, který má ty nejlepší předpoklady, aby se stal oblíbeným místem posezení jak obyvatel své čtvrti, tak pivních turistů. Nakročeno má rozhodně dobře. Osobně přeji těm, kdo se na jeho vzniku podíleli a nyní se podílí na jeho chodu jen to nejlepší a věřím, že se zde budu i při dalších návštěvách cítit tak skvěle, jako při prvním pátečním "dotyku".

5 komentářů:

  1. Přestože nejsem vůbec náročná při výběru piva, mám už po krk čínských (teplých) břeček... Hned bych si dala pořádné pivo...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dovez ochutnávku nějaké teplé čínské břečky, až budeš mít zase někdy cestu zpět. Rád ochutnám. ;)

      Vymazat
  2. Jako číňana bych si taky dala, ale jestli mohu doporučit :-) tak při daleké výpravě do Ostravy určitě navštiv Pivovarský dům s jejich vynikajícím Quáskem :-) lahodný kvasničák, co udělá radost každému jazyku :-) v OV je vynikající taky Pikard ze zámečku Zábřeh, byť jeho ceny jsou poměrně přemrštěné (ne na pražské poměry). Všechno je to o lásce k pivu :-) sama vlastním hospůdku (na čepu svijany), používám kvalitní vercajk, pivní chlazení - toto http://www.pivnichladice.cz/kategorie-chladice/vodni-chlazeni/pivni-chlazeni-tayfun-120h/, sanitaci, všechno. Každý detail má smysl na pivu se nějaká odrbávka pozná nejdříve.

    OdpovědětVymazat
  3. Mám možná takový laický dotaz. Když se takto objevují menší minipivovary a mám doma pivní chlazení, tak si mohu koupit soudek a nebude k tomu potřeba nějakých úprav toho výčepního zařízení? Nějaký speciální naražeč nebo tak něco? Asi spíš minipivovary obecně drží kompatibilitu s těmi hlavními naražeči, by byly jinak proti sobě, ne?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuzemské minipivovary používají standardní narážeče stejné jako pivovary velké. Tzn bajonet - neboli korb, plochá žehlička - neboli flach a kombi žehlička - neboli flach kombi. Lépe se před koupí sudu informovat, jaký konkrétně mají.

      Vymazat