9. února 2014

INSPEKCE VE VESNICKÉM VÍSECKÉM PIVOVARU OHRADA

Do Vísek ztracených kdesi v kopcích na návrší nad řekou Svitavou nedaleko jihomoravských Letovic mne vítr nezanesl náhodou. Loni v květnu zde byl otevřen minipivovar, jehož technologii dodala stejná firma, která dodává zařízení do vznikajícího pivovaru ve Frýdlantě, a tak jsem byl Márou Vávrou do Vísek vyslán, abych se účastnil várky a seznámil se s tam instalovanou technologií, která je s tou frýdlantskou v podstatě zcela identická.

 Logo Vesnickeho pivovaru Ohrada.

Pokud jsem v posledním příspěvku z Lotyšska psal o tom, že správný milovník piva musí mít rád i vlaky, platí to o mne dvojnásob, a tak jsem ve čtvrtek nadšeně vyjížděl v půl páté ráno z pražského hlavního nádraží vlakem do Letovic, odkud jsem se nakonec rozhodl dojít do Vísek pěšky. Bylo krásně teplé mlžné ráno, které vůbec nedávalo znát, že je začátek února, a mě se přece nechtělo čekat na autobus, když jsem se mohl hezky projít. Přes návrší s Letovickým zámkem, který s klášterem a kostelem naproti tvoří neobyčejně působivé městské panorama, a pak po silničce mezi poli a zkratkou přes lesík "Za horou" až do Vísek.

Vísecký pivovárek byl zřízen při již dříve rozeběhnutém Agrocentru Ohrada, které se primárně zaměřuje na chov a zpracovaní hovězího masa u nás netradičního plemene skotu highland cattle, a také na welness turistiku. Nijak přitažlivý areál centra Ohrada stojí jižněji od centra Vísek a celé jedno křídlo objektu dnes zabírá minipivovar s kapacitou varny 10 hl vyrážené mladiny, která je v podstatě zmenšeninou varny průmyslových pivovarů, a za ním umístěná restaurace.

 Agrocentrum Ohrada. Pravé křídlo je pivovar a v pozadí restaurace.

Firma Czech Brewmasters, dodavatel technologie, zajišťuje i možnost rozjetí pivovaru a zaučení nového sládka. Tak tomu bylo i ve Vískách, kde zkušený sládek Patrik Rokytka půl roku ladil recepturu a zaškoloval nového mladého sládka. Sympaťák Martin, který v současnosti již ve Vískách sám vaří, je v pivovarském oboru nepolíbeným, ale o to více nadšeným a pečlivým člověkem a byla radost ho pozorovat při práci.

 Nerezová dvounádobová varna a whirpool.

Za celý den jsem tak měl možnost shlédnout kompletní proces výroby na vycíděném celenerezovém zařízení, projít si varnu i chladné hospodářství do posledního šroubku a také ochutnat z výstavu pivovaru. Martin mi ze sklepa natočil měsíc ležící světlou 11° "Bejček", která patří k vlajkové lodi pivovaru a pak také stejné pivo, po teprve týdenním ležení velmi mladé. Bejček je výborný, výrazně hořký ležák s plným tělem. Taková piva mám rád. Nabídka pivovaru se zatím ustaluje, v předchozích měsících vařil třeba 13° pšeničné pivo či 15° vánoční medový speciál. Na čepu v pivovarské restauraci toho dne byl ještě polotmavý ležák.

 Spílečné tanky o objemu 20hl kvasícího piva.

V restauraci jsem poté ochutnal i jednoho Bejčka a oproti čerstvému pivu ze sklepa byl v o mnoho stupňů horší kondici, dost unavený, bez řízu a nepříjemně starý. Vinou byla zřejmě mizerná výtoč, celé Agrocentrum působilo jako hrubě sezónní projekt a za celý den, který jsem zde trávil, do restaurace snad ani nikdo nepřišel. Je to škoda, pivo by za to rozhodně stálo (a zřejmě i jídlo, mne potěšil výborný kuskus s červenou čočkou), ale odlehlost vesnice si zřejmě vybírá svou daň a podle slov sládka je kapacita zatím nenaplněná. Kromě vlastní restaurace dodává pivovar i do dvou hospod v Letovicích a příležitostně do ochutnávkových pivnic.

 Vstup do restaurace.

Den strávený ve Vískách rychle utekl a já byl rád za příjemné rozšíření zkušeností na poli vaření piva. Brzy budu mít do Vísek zřejmě zase cestu a už nyní se na to moc těším. Pivovaru bych přál, aby se v oblasti uchytil a našel větší odbytiště pro svá piva nejen v letní sezónně. Údolí Svitavy od stejnojmenného města přes Letovice až do Brna je nádherný kraj i v zimě, o čemž jsem se mohl tento čtvrtek také přesvědčit.

 Svíčka kontroly čirosti sladiny při scezování.

PS: v interiéru víseckého pivovárku je umístěná plaketa s informací, že zařízení pivovaru dodala firma Czechbrewmasters, s.r.o., na které se kamsi zatoulala čárka před zkratkou. Vím, že je to drobnost, ale zrovna na podobné plaketě, která je pro společnost zdrojem reklamy a uznáni za provedenou práci, poněkud nepatřičná. Věřím, že na podobné plaketě ve Frýdlantském pivovaru bude vše již v pořádku. ;)

 Plaketa s chybou. Zdroj: www.czechbrewmasters.com

1 komentář:

  1. Koncem dubna (2014) pro Vás otevíráme pivnici, kterou bude zásobovat Vesnický pivovar OHRADA. Adresa: Brno, Veveří 13. Více na www.alcaponepub.cz.

    OdpovědětVymazat